Vandaag behaalde ik mijn certificaat voor Google Ads. Gister maakte ik de toets al, maar toen haalde ik op twee vragen na een onvoldoende score. Jammer, maar bij de herkansing lukte het gelukkig wel. Het leren en behalen van het certificaat helpt me om beter samen te werken met Search experts, leg ik uit in deze blog.
€3.000
In 2014 deed ik voor het laatst iets met Google Ads. Tijdens mijn eerste baan beheerde ik de advertenties van het bedrijf. Tot ik in één dag ons volledige marketingbudget er doorheen jaagde. Zonder resultaat. De verloren €3.000 euro (niet zo’n heel groot budget achteraf gezien) was voor mijn manager een reden om een agency in te huren.
Specialisatie
Sindsdien zijn het altijd anderen die de advertenties beheren. Het beheren is namelijk een specialisme. Google verandert continu iets in hun algoritmes en bedenken steeds slimmere tools die ze integreren met Google Ads. Je moet weten hoe het werkt om aan de knoppen te draaien.
Samenwerking
Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet aannemen. Een samenwerking wordt namelijk beter als je dezelfde taal spreekt. Als je het verschil weet tussen CPA en ROAS, als je weet waarom je Dynamic Search Ads belangrijker worden, als je samen slim na kunt denken over het optimaal inzetten van je budget.
Het liefst ga ik samen met een specialist aan de slag om de juiste context te geven en de keywords van de producten die ik vermarkt of bedrijven waar ik de marketing voor doe. Dit certificaat brengt me daar weer een stapje dichterbij.
Reply